Maersk versnelt supply chains in Europa met nieuwe crossdock terminal in Rotterdam
15 mei 2024 - A.P. Moller - Maersk heeft op 14 mei een gloednieuwe crossdock terminal geopend op hun Maasvlakte II terminal in Rotterdam. Deze terminal zal de stroom goederen aanzienlijk versnellen, van aankomst op het schip tot aan het verkooppunt - met name in de achterlandlanden Benelux, Duitsland en Frankrijk.
Snellere afhandeling van goederen
Na het lossen van containers van een aankomend schip, kunnen de producten worden uitgepakt, overgeladen in conventionele vrachtwagens en binnen enkele uren naar hun eindbestemming worden vervoerd. De gloednieuwe vestiging van Maersk biedt in totaal 23.000 vierkante meter ruimte, 120 docks en extra opslagruimte. Op volle capaciteit zullen er in het magazijn meer dan 200 nieuwe banen gecreëerd worden.
Strategische locatie en extra services
De crossdock terminal bevindt zich direct naast de Maersk-terminal op Maasvlakte II, in het hart van de grootste haven van Europa. De terminal en de crossdock hebben een directe interne wegverbinding. Er is ook een directe weg naar het fors uitgebreide STAR-depot, voor een snelle terugkeer van geleegde containers naar het depot, wat de D&D-kosten voor klanten zal verlagen.
Daarnaast biedt de crossdock terminal een volledig douane-entrepot en speciale ruimtes voor Value Added Services.
Koelopslag voor temperatuurgevoelige lading
Voor klanten met temperatuurgevoelige lading, zoals AGF, farmaceutica, vlees, vis en andere diepvriesproducten, is er een groot koelhuis in aanbouw op hetzelfde terrein op Maasvlakte II. Het koelhuis zal 40.000 vierkante meter groot zijn, verschillende temperatuurzones hebben en naar verwachting eind 2024 operationeel zijn.
Duurzaamheid staat voorop
Maersk heeft ambitieuze doelstellingen gesteld voor het koolstofvrij maken van de logistiek over land, zee en lucht, met een netto-nul-doelstelling in 2040. Daarom worden alle nieuwe faciliteiten, van schepen tot magazijnen, gebouwd met een zeer lage uitstoot van broeikasgassen. De nieuwe crossdock terminal is gebouwd volgens de BREEAM Excellent-duurzaamheidsnorm. Bovendien zal hij profiteren van het naastgelegen koelhuis. Door de restwarmte van het koelhuis te hergebruiken in de crossdock terminal, bespaart Maersk jaarlijks meer dan 200.000 kilowattuur aan elektriciteit.
Met de opening van deze hypermoderne crossdock terminal zet Maersk een belangrijke stap in het versnellen en verduurzamen van de Europese supply chain.